Leesprofiel







Een roman moet voor mij in de eerste plaats een goed verhaal zijn met veel gebeurtenissen en een duidelijke structuur. Ik vindt het belangrijk dat ik me kan inleven in de personages en dat de onderwerpen die in het boek aan bod komen aansluiten bij mijn interesses of dagelijkse leven.
Het einde van een verhaal moet duidelijk en afgerond zijn. Ik verkies ook boeken met een begrijpelijke taal, zonder al te veel beschrijvingen. Schrijvers met een té literaire stijl en verhalen met veel symbolen en motieven vind ik moeilijk en leg ik aan de kant. Ook als personages en situaties te vreemd zijn, lees ik liever niet verder.
Interpreteren en analyseren is iets wat ik eigenlijk enkel doe met boeken die ik voor schoolvakken moet lezen. Die vind ik soms lastig, zeker als ze in een vreemde taal geschreven zijn. Voor schoolopdrachten vertrek ik het liefst van romans met herkenbare onderwerpen en personages. Ik vind het niet erg om creatieve opdrachten bij een boek te doen of mijn mening over een verhaal te geven, maar ik pas voor opdrachten die gaan over de motieven, beeldspraak en stijl van het boek. Bij interpretatie- en analysevragen voel ik me vaak onzeker.
Lezen is voor mij zeker geen dagelijkse bezigheid. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar jeugdboeken die niet te dik zijn. Als ik zelf een boek mag kiezen, dan vraag ik vooral advies aan mensen die je goed kent of kies ik voor auteurs van wie ik eerder een boek gelezen heb.
Als ik in mijn vrije tijd een boek lees, dan doe ik dat om te ontspannen, niet om iets bij te leren. Ik lees sowieso eerder weinig; wat fictie betreft, gaat mijn voorkeur uit naar films of tv-reeksen.

2 opmerkingen: